سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرجع آموزشی تعمیرکاران برد

اصول تعمیرات خودرو

بهترین راه برای جلوگیری از خرابی تعمیرات خودکار این است که آماده باشید. دانستن اینکه وسیله نقلیه شما چگونه کار می کند و چگونه مشکلات رایج خودرو را شناسایی کنید، شروع خوبی است. گذراندن دوره آموزش مکانیک خودرو نیز گزینه خوبی برای یادگیری تعمیرات خودرو است. همچنین مهم است که بدانید چگونه یک مکانیک خوب را انتخاب کنید، انواع سؤالات را بپرسید و حقوق مصرف کننده خود را بدانید. این نوع اطلاعات ممکن است به شما کمک کند اشتباهات مکانیکی را پنهان کنید .

از دوستان، خانواده و سایر افرادی که به آنها اعتماد دارید، توصیه بخواهید. قبل از اینکه به تعمیرگاه نیاز داشته باشید به دنبال تعمیرگاه باشید تا در تصمیم گیری لحظه آخری عجله نکنید.

برای بهترین معامله از طریق تلفن و آنلاین خرید کنید و سیاست های گارانتی تعمیرات را با هم مقایسه کنید.

در صورتی که طبق قوانین ایالتی یا محلی، تعمیرگاه ها مجوز یا ثبت نام داشته باشند، درخواست کنید مجوزهای فعلی را مشاهده کنید. همچنین، دفتر دادستان کل ایالت یا آژانس محلی حمایت از مصرف کننده ممکن است بدانند که آیا سابقه ای از شکایت در مورد یک تعمیرگاه خاص وجود دارد یا خیر.

مطمئن شوید که فروشگاه گارانتی خودرو شما را رعایت می کند.

نحوه انتخاب تکنسین

به دنبال مغازه‌هایی باشید که گواهینامه‌های مختلف را نشان می‌دهند - مانند مهر و موم برتری خدمات خودرو. گواهینامه نشان می دهد که برخی یا همه تکنسین ها استانداردهای پایه دانش و شایستگی را در زمینه های فنی خاص رعایت می کنند. اطمینان حاصل کنید که گواهینامه ها جاری هستند، اما به یاد داشته باشید که گواهی به تنهایی تضمینی برای کار خوب یا صادقانه نیست.

بپرسید که آیا تکنسین یا مغازه تجربه کار بر روی خودروی ساخت یا مدل مشابه شما را دارد یا خیر.

هزینه های تعمیر: باز کردن قفل رمز و راز

قبل از هماهنگی برای انجام هر کاری، بپرسید که مغازه قیمت کارش را چگونه می‌دهد. برخی از مغازه ها نرخ ثابتی را برای کار در تعمیر خودرو دریافت می کنند. این نرخ منتشر شده بر اساس تخمین مستقل یا سازنده از زمان لازم برای تکمیل تعمیرات است. برخی دیگر بر اساس زمان واقعی که تکنسین در تعمیر کار کرده است، هزینه می کنند.

اگر به تعمیرات گران قیمت یا پیچیده نیاز دارید، یا اگر در مورد کارهای توصیه شده سؤالی دارید، نظر دوم را در نظر بگیرید.

اگر تصمیم دارید کار را در جای دیگری انجام دهید، متوجه شوید که آیا هزینه تشخیصی وجود دارد یا خیر. بسیاری از تعمیرگاه ها زمان عیب یابی را دریافت می کنند.

مغازه‌هایی که فقط کارهای تشخیصی انجام می‌دهند و قطعات یا تعمیرات نمی‌فروشند، ممکن است بتوانند در مورد اینکه کدام تعمیرات ضروری است نظری عینی به شما بدهند.

اگر تصمیم دارید کار را انجام دهید، یک برآورد کتبی بخواهید.

برآورد کتبی باید شامل چه مواردی باشد؟

باید وضعیت تعمیر، قطعات مورد نیاز و هزینه کار پیش بینی شده را مشخص کند. اطمینان حاصل کنید که یک نسخه امضا شده دریافت می کنید.

باید بیان کند که فروشگاه قبل از انجام هر کاری بیش از زمان یا هزینه مشخص با شما برای تأیید تماس خواهد گرفت. قانون ایالتی ممکن است این را ایجاب کند.

در مورد قطعاتی که قرار است تعمیر یا تعویض شوند چه باید بدانم؟

قطعات به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

 

جدید - این قطعات معمولاً مطابق با مشخصات سازنده اصلی، یا توسط سازنده خودرو یا یک شرکت مستقل ساخته می شوند. ایالت شما ممکن است از تعمیرگاه ها بخواهد که به شما اطلاع دهند که آیا از تجهیزات غیر اصلی در تعمیر استفاده می شود یا خیر. قیمت و کیفیت این قطعات متفاوت است.

بازسازی، بازسازی و بازسازی شده - این عبارات به طور کلی به یک معنا هستند: قطعات به حالت کار خوب بازیابی شده اند. بسیاری از تولیدکنندگان گارانتی قطعات تعویض را پوشش می دهند، اما برای نصب آنها کار نمی کنند.

نجات - این قطعات استفاده شده هستند که بدون تغییر از وسیله نقلیه دیگری گرفته شده اند. قطعات نجات ممکن است تنها منبع برای اقلام خاص باشد، اگرچه قابلیت اطمینان آنها به ندرت تضمین می شود.

بعد از اتمام کار به چه چیزهایی نیاز دارم؟

یک سفارش تعمیر کامل با شرح کار انجام شده دریافت کنید. این باید هر تعمیر، قطعات ارائه شده، هزینه هر قطعه، هزینه های نیروی کار، و قرائت کیلومتر شمار وسیله نقلیه را هنگام وارد کردن خودرو و همچنین زمانی که سفارش تعمیر انجام شده است، فهرست کند. تمام قطعات تعویض شده را بخواهید. قانون ایالتی ممکن است این را ایجاب کند.

عواقب تعویق تعمیرات چیست؟

بسیاری از قطعات خودروی شما به هم مرتبط هستند. نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری می تواند منجر به مشکل شود: بخش های خاص - یا کل سیستم - ممکن است خراب شود. نادیده گرفتن حتی تعمیرات معمولی ساده، مانند تعویض روغن یا بررسی مایع خنک کننده، می تواند منجر به مصرف سوخت ضعیف، عدم اطمینان یا خرابی های پرهزینه شود. همچنین ممکن است گارانتی شما را باطل کند.

برای جلوگیری از تعمیرات پرهزینه چه دستورالعمل های نگهداری را باید رعایت کنم؟

برای نوع رانندگی خود، برنامه تعمیر و نگهداری سازنده را در دفترچه راهنمای مالک خود دنبال کنید. برخی از تعمیرگاه ها برنامه های تعمیر و نگهداری خود را ایجاد می کنند که نیاز به سرویس دهی بیشتر از توصیه های سازنده دارد. برنامه های تعمیر و نگهداری مغازه را با برنامه های توصیه شده در کتابچه راهنمای مالک خود مقایسه کنید. از تعمیرگاه بخواهید توضیح دهد - و مطمئن شوید که متوجه شده اید - چرا خدمات را فراتر از برنامه توصیه شده توصیه می کند.

چه ضمانت‌ها و قراردادهای خدماتی برای خودرو اعمال می‌شودتعمیرات؟

هیچ "گارانتی استاندارد" برای تعمیرات وجود ندارد. اطمینان حاصل کنید که متوجه شده اید که تحت ضمانت شما چه چیزی را پوشش می دهد و آن را به صورت کتبی دریافت کنید.

ضمانت‌نامه‌ها ممکن است مشمول محدودیت‌هایی از جمله زمان، مسافت پیموده شده، فرانشیزها، مشاغل مجاز برای انجام کار گارانتی یا روش‌های خاص مورد نیاز برای بازپرداخت باشند.

برای اطلاعات در مورد حقوق گارانتی خود، با دادستان کل ایالت یا آژانس محلی حمایت از مصرف کننده تماس بگیرید.

قراردادهای خدماتی

بسیاری از فروشندگان خودرو و سایرین قراردادهای اختیاری - قراردادهای خدمات - صادر شده توسط سازندگان خودرو یا شرکت های مستقل را می فروشند. همه قراردادهای خدمات یکسان نیستند. قیمت ها متفاوت است و معمولاً قابل مذاکره است. برای کمک به تصمیم گیری در مورد خرید قرارداد خدمات، موارد زیر را در نظر بگیرید:

·        هزینه آن.

·        تعمیرات تحت پوشش قرار گیرد.

·        آیا پوشش با پوشش ارائه شده توسط هر ضمانت دیگر همپوشانی دارد یا خیر.

·        کسر.

·        جایی که قرار است تعمیرات انجام شود.

·        رویه‌های مورد نیاز برای ثبت ادعا، مانند مجوز قبلی برای تعمیرات خاص یا انجام برنامه‌های تعمیر و نگهداری خودرو.

آیا هزینه های تعمیر مستقیماً توسط شرکت به تعمیرگاه پرداخت می شود یا اینکه ابتدا باید هزینه را پرداخت کرده و بازپرداخت کنید.

چگونه اختلاف مربوط به صورتحساب، کیفیت تعمیرات یا ضمانت نامه را حل کنم؟

 

همه تراکنش‌ها و همچنین تجربیات خود را در مورد تاریخ‌ها، زمان‌ها، هزینه‌ها و نام افرادی که با آنها معامله کرده‌اید، مستند کنید.

ابتدا با مدیر یا صاحب مغازه صحبت کنید. اگر جواب نداد، برای کمک با دادستان کل یا آژانس محلی حمایت از مصرف کننده تماس بگیرید. این دفاتر ممکن است اطلاعاتی در مورد برنامه های حل اختلاف جایگزین در جامعه شما داشته باشند. گزینه دیگر طرح دعوی در دادگاه دعاوی کوچک است. برای این کار نیازی به وکیل ندارید

هرچه بیشتر در مورد وسیله نقلیه خود بدانید، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانید از مشکلات تعمیر جلوگیری کنید. شما می توانید بسیاری از مشکلات رایج خودرو را با استفاده از حواس خود تشخیص دهید: چشم دوختن به ناحیه اطراف وسیله نقلیه خود، گوش دادن به صداهای عجیب و غریب، احساس تفاوت در نحوه برخورد وسیله نقلیه خود یا حتی مشاهده بوهای غیر معمول

منبع این مطلب.


هر آنچه که باید در مورد سیستم برق خودرو بدانید

 

در خودروها، به خصوص خودروهای مدرن، انواع قطعات الکترونیکی هستند و به صورت الکتریکی کار می کنند. خب، سیستم‌های شارژ سیستم اصلی الکتریکی در یک وسیله نقلیه هستند که شامل دینام، باتری و تنظیم‌کننده ولتاژ است. این قطعات منبع نیرو برای سایر اجزای الکتریکی خودرو هستند. اگرچه تنظیم کننده های ولتاژ در دینام گنجانده شده است که به عنوان مبدل انرژی عمل می کند. تعداد زیادی قطعات الکتریکی وجود دارد که به سیستم الکتریکی خودرو متکی هستند.

امروز با تعریف، کاربردها، اجزاء، نمودار و عملکرد سیستم برق خودرو، همچنین با مزایا و معایب آن آشنا خواهید شد. بررسی مشکلات مربوط به برق خودرو را به متخصصین و با تجربه ها بسپارید. چرا که اجزای آن قیمت های بالایی دارند و در صورت بروز خطا، خسارت مالی سنگینی می بینید.

تعریف سیستم برق خودرو

سیستم‌های الکتریکی خودرو، دستگاه‌های کنترل‌شده الکتریکی در یک وسیله نقلیه هستند که انرژی را از باتری دریافت می‌کنند و از طریق اجاق گاز به باتری برمی‌گردانند. سیستم شارژ از دینام و باتری تشکیل شده است. این باتری برای تغذیه موتور استارت استفاده می شود و به موتور کمک می کند تا کار کند در حالی که دینام برای شارژ باتری و سایر اجزای الکتریکی خودرو استفاده می شود.

جدای از این شارژ، برخی از وسایل نقلیه خودرویی با احتراق مغناطیسی طراحی شده اند که نیرویی را تولید می کند که شمع جرقه را در محفظه های احتراق نیرو می دهد. همچنین برای تامین انرژی برخی از قطعات الکتریکی استفاده می شود که به صرفه جویی در مصرف باتری کمک می کند. اگرچه برخی از سیستم جرقه زنی به قدرت باتری بستگی دارد.

تمام مدارهای الکتریکی خودروها یا توسط کلید یا رله باز و بسته می شوند و برای جلوگیری از اضافه بار از فیوز استفاده می شود.

کاربردهای سیستم برق خودرو

استفاده اولیه از سیستم الکتریکی تامین انرژی تمام وسایل الکتریکی و الکترونیکی در یک وسیله نقلیه است. از موتور الکتریکی، سنسورها، گیج‌ها، المنت گرمایشی، چراغ‌های جلو، چراغ‌های ترمز و راهنما، رادیو، تلویزیون، سیستم تهویه مطبوع، دمنده‌ها، چراغ‌های داخلی، سیستم یخچال، سیستم جرقه زنی و غیره شروع می‌شود. باتری توسط دینام شارژ می شود.

توجه داشته باشید، هنگامی که موتور در حال کار است، تمام وسایل الکتریکی با قدرت رگولاتور دینام تغذیه می شوند. این به این دلیل است که خروجی دینام بیشتر از جریان باتری در هنگام کارکرد موتور است.

کارکرد

در زیر عملکردهای سیستم الکتریکی خودرو آورده شده است:

·         وظیفه اصلی یک سیستم الکتریکی خودرو، تولید، ذخیره و تامین جریان الکتریکی به دستگاه های الکتریکی مختلف در یک خودرو است.

·         تمام قطعات / اجزای الکتریکی یک وسیله نقلیه را به کار می گیرد.

·         مجدداً، سیستم‌های برق خودرو به نگه داشتن دستگاه‌ها در شرایط کار خوب کمک می‌کنند زیرا می‌توانند برخی از ویژگی‌ها را به دست آورند.

اجزای سیستم الکتریکی خودرو

با اجزای ذکر شده در بالا، بخش های الکتریکی اصلی یک وسیله نقلیه شامل دینام، باتری و رگولاتور است.

مغناطیس

سیستم جرقه زنی مغناطیسی یا مگنتو با تنش بالا، سیستم جرقه زنی است که از مگنتو برای ایجاد ولتاژ بالا برای تولید برق استفاده می کند. برق تولید شده بیشتر برای راه اندازی وسایل نقلیه و سایر اجزای الکتریکی در سیستم استفاده می شود.

 

مگنتو ترکیبی از توزیع کننده و ژنراتور است که به عنوان یک واحد ساخته شده است و آن را از توزیع کننده معمولی که انرژی جرقه بدون ولتاژ خارجی ایجاد می کند متفاوت می کند. یک سری آهنرباهای دوار وجود دارد که میدان الکتریکی را می شکند و باعث ایجاد جریان الکتریکی در سیم پیچ های اولیه سیم پیچ می شود. وقتی شارژ فعلی به سیم پیچ های ثانویه سیم پیچ منتقل می شود، چند برابر می شود. این به این دلیل است که تعداد سیم‌پیچ‌ها در مدار ثانویه در مقایسه با سیم‌پیچ‌های موجود در مدار اولیه، بسیار بیشتر است، که باعث می‌شود مگنتو بار چند برابر شده، جرقه‌ای با ولتاژی بالاتر از سیم‌پیچ‌های اولیه ایجاد کند.

آلترناتور

دینام یکی از بخش های اصلی و اجتناب ناپذیر سیستم شارژ خودرو است زیرا بهترین نقش را ایفا می کند. نیروی الکتریکی که باتری را شارژ می کند از دینام است، اما جریان تولید شده جریان متناوب (AC) است. این توان AC بلافاصله به جریان مستقیم (DC) تبدیل می شود زیرا خودروها از یک سیستم الکتریکی 12 ولت DC استفاده می کنند. باتری خالی به این معنی نیست که مشکلی در آن وجود دارد. فقط به دلیل عدم شارژ، به همین دلیل دینام در صورت روشن نشدن خودرو نیز بررسی می شود.

تنظیم کننده ولتاژ

تنظیم کننده ولتاژ خروجی برق دینام را کنترل می کند. اگرچه این دستگاه اغلب در دینام قرار دارد، زیرا ولتاژ شارژی که دینام تولید می کند را تنظیم می کند. این ولتاژ را بین 13.5 تا 14.5 ولت نگه می دارد تا از قطعات الکتریکی خودرو محافظت کند. در خودروهای مدرنی که از ECU برای حس کردن زمان نیاز به شارژ باتری به عنوان کنترل کننده ولتاژ عرضه شده استفاده می کنند. چراغ هشدار در داشبورد نشان می دهد که مشکلی در سیستم شارژ وجود دارد. اغلب اوقات لامپ هشدار یک دینام معیوب را نشان می دهد و در نتیجه باتری شارژ نمی شود.

باتری

باتری یکی دیگر از اجزای ضروری در سیستم شارژ خودرو است، زیرا به عنوان یک مخزن انرژی الکتریکی عمل می کند. یک موتور استارت مستقیماً به ترمینال مثبت متصل می شود. این به چرخاندن قطعه ای که موتور را روشن می کند کمک می کند. با روشن شدن موتور، دینام مستقیماً باتری را شارژ می کند. باتری همچنین می تواند انرژی اجزای الکتریکی را در زمانی که موتور کار نمی کند تامین کند.

اصلی ترین کار برق خودرو

کار یک سیستم الکتریکی خودرو پیچیده تر است و به راحتی قابل درک است. تمام دستگاه های الکتریکی در یک وسیله نقلیه با سوئیچ ها یا سیستم رله طراحی شده اند که با منبع اصلی انرژی (باتری) همگی نیرو دریافت می کنند. بنابراین، بلافاصله موتور در حال راه اندازی استارت موتور است، که یک وسیله الکتریکی است که انرژی را از باتری دریافت می کند. فرآیند احتراق موتور را روشن نگه می دارد و دینام برای شارژ باتری استفاده می شود. ولتاژ این دینام در زمانی که موتور کار نمی کند کمتر از ولتاژ باتری است. این به این دلیل است که جریان باتری برای تغذیه بارهای خودرو استفاده می شود و نه دینام. آلترناتورها با دیودهایی طراحی شده اند که از عبور جریان به داخل آن جلوگیری می کند.

در شرایطی که موتور در حال کار است، خروجی جریان دینام بیشتر از ولتاژ باتری است. جریان از دینام به بار الکتریکی در خودرو و باتری برای شارژ آن جریان می یابد. به طور معمول، ولتاژ خروجی دینام در هنگام کار موتور بالاتر از ولتاژ باتری است.

متن اصلی مقاله را در لینک منبع آن بخوانید.

 


چرا و چگونه به تعمیرات PCB مسلط شویم؟

 

هنگامی که بر این مهارت مسلط شدید، متوجه خواهید شد که علاقه بیشتر و فرصت‌های بیشتری برای کشف تعمیرات الکترونیکی از ساده تا پیچیده را باز می‌کند.

مهندسان برق چگونه تعمیرات برد مدار چاپی (PCB) را انجام می دهند و چگونه می توانید این مهارت را برای خود مسلط کنید؟ به عبارت دیگر، چرا می خواهید و چگونه می تواند برای حرفه شما مفید باشد؟

بیش از چند دلیل خوب وجود دارد که چرا مهندسان برق باید بیش از حد به مهارت های PCB تسلط داشته باشند. با این حال، دلایل زیادی برای غواصی برای قلع و قمع ها و علاقمندان وجود دارد - این اولین گام به سمت کارهای پیشرفته تر تعمیرات الکترونیکی است.

مراکز آموزشی زیادی هستند که برای آموزش علمی این فن، دوره هایی معتبر در سطوح مختلف برگزار می کنند. آموزشگاه فن آموزان یکی از آموزشگاه برق و الکترونیکی در تهران است که دوره های مجازی مختلف در این رشته ها برگزار می کند.

چرا به تعمیرات PCB نیاز دارید؟

چرا اصلاً با آموزش تعمیرات PCB خودتان را به زحمت می اندازید؟ آیا ما در دنیایی زندگی نمی کنیم که به محض مشاهده اولین نشانه ها از خرابی و نقص، وسایل را دور می اندازیم و اصلا این موضوع به یک فرهنگ دور ریختن تبدیل شده است و مشکلی هم در آن دیده نمیشود؟!

این اولین دلیلی است که چرا یادگیری هر آنچه که می توانید در مورد تعمیر PCBها می توانید بیاموزید بسیار منطقی است. افرادی که علاقه زیادی به وسایل الکترونیکی دارند و به بالا بردن چرخه یا به دست آوردن حداکثر طول عمر از چیزی علاقه مند هستند، می توانند در روند مکان یابی مسیرهای آسیب دیده یا شناسایی اجزای برد خراب، تعویض آنها و بازیابی PCB رضایت زیادی پیدا کنند.

از نظر سرگرمی و همچنین جنبه حرفه ای کارها، اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه پروژه ها و سیستم های خود را بسازید و نگهداری کنید، مانند موارد زیر، درک نحوه عملکرد PCB ها و نحوه بازیابی آنها ضروری است:

·         درب بازکن گاراژ

·         سیستم های سینمای خانگی

·         کنترل کننده های سرعت برای ابزارهای برقی

·         تلویزیون ها

·         کامپیوترها

مهندسان برق انگیزه بیشتری برای پیگیری دانش ماهرانه این مهارت اساسی دارند. هم چشم‌انداز مصرف‌کننده و هم تجاری بر دستگاه‌های الکترونیکی پیچیده‌تر تکیه می‌کنند که بیشتر آنها به PCB نیاز دارند. دانستن نحوه تشخیص مشکلات این بردها و تعمیر یا تعویض قطعات خراب به این معنی است که یک تکنسین می تواند عیب یابی را در طیف گسترده ای از دارایی های کامپیوتری و دستگاه های اینترنت اشیا (IoT) انجام دهد.

دستورالعمل های گام به گام برای تعمیر PCB ساده

برخی از متداول ترین تعمیراتی که روی PCB ها انجام می شود، تعمیراتی است که پس از گرما و آسیب فیزیکی و ولتاژ بیش از حد اعمال شده به قطعات انجام می شود.

حتی اگر لایه‌های فایبرگلاس، مس و چسب در ساخت تخته نسبتاً در برابر تجمع گرما انعطاف‌پذیر هستند، برخی از PCB‌ها بیش از بقیه مستعد لایه‌برداری و سایر علائم مرتبط با گرما هستند.

ابتدا ابزار و سایر مواد مورد نیاز خود را جمع آوری کنید:

·         چاقوی تیز یا پیچ گوشتی سر صاف یا کاغذ سنباده بسیار ریز

·         نوار مسی چسب

·         تفنگ لحیم کاری

·         تفنگ هوای گرم

·         قیچی یا چاقوی کاردستی

·         خودکار

·         سواب پنبه ای و الکل مالشی

·         موچین

·         گیره کاغذ

سپس راهنمای زیر را برای بازگرداندن یک PCB آسیب دیده به عملکرد بهینه اش، همانطور که در زیر توضیح داده شده است را دنبال کنید:

مرحله 1: پد یا جزء آسیب دیده را بردارید. ابتدا PCB را روی سطح کار خود محکم کنید تا در حین کار روی آن حرکت نکند. بهتر است از نوار چسب استفاده کنید.

گاهی اوقات، تشخیص PCB آسیب‌دیده و غیرقابل کار نیازمند استفاده از یک اسیلوسکوپ برای بررسی قدرت سیگنال و شکل موج در نقاط مختلف برای آزمایش تداوم مدار در سراسر برد است. در مواقع دیگر، فقط به دنبال ناحیه سوخته‌ای می‌گردید که نشان می‌دهد یک قطعه خراب یا یک پد یا اثری باید جایگزین شود و دوباره به مسیر موجود روی PCB متصل شود.

اگر متوجه شدید که یکی از اجزای PCB شما آنطور که باید کار نمی کند، یک فرآیند ساده برای حذف و جایگزینی آن وجود دارد:

تفنگ هوای گرم را بگیرید و آن را روشن کنید. آن را کمتر از 6 اینچ از قطعه خراب نگه دارید.

بعد از چند ثانیه، یک موچین بردارید و سعی کنید قطعه را بردارید. اگر نشد، چند ثانیه دیگر به اعمال حرارت ادامه دهید و سپس دوباره امتحان کنید.

اگر پد PCB در اثر حرارت آسیب دیده است، بهتر است از یک چاقوی تیز برای جدا کردن آن با دقت استفاده کنید. اولویت شما این است که میزان آسیبی را که به مسیر و سایر ویژگی‌های اطراف وارد می‌کنید محدود کنید و در عین حال تخته را از هر گونه باقیمانده آزاد کنید.

مرحله 2: مسیر را تمیز کنید و لحیم کاری را بردارید. هنگامی که لنت آسیب دیده را برداشتید، به استفاده از چاقوی تیز خود برای جدا کردن لحیم کاری موجود ادامه دهید. اگر استفاده از چاقو برای این قسمت نسبتاً ظریف عملیات راحت نیستید، یک پیچ گوشتی نوک تیز یا کاغذ سنباده با شن بسیار ریز نیز کار خواهد کرد.

مهم نیست که کدام ابزار را ترجیح می دهید، نتیجه باید یک مسیر کاملاً در معرض دید، عاری از لحیم کاری موجود باشد که براق و تمیز به نظر می رسد.

مرحله 3: نوار مسی خود را روی مسیر قرار دهید. بعد از اینکه مسیر آسیب دیده را برداشتید و محل را تمیز کردید، وقت آن است که نوار مسی خود را روی قسمتی که با آن کار می کنید قرار دهید.

نوار شما باید با مسیر موجود همپوشانی داشته باشد و سوراخ عبوری موجود و بخشی از ناحیه اطراف آن را بپوشاند.

مرحله 4: اتصالات را لحیم کنید. از اینجا به بعد، لحیم کاری دقیق محل اتصال نوار مسی جدید به مسیر موجود در PCB بازیابی شده شماست. در اینجا چند نکته و هشدار در مورد این بخش از فرآیند وجود دارد:

·         نوار مسی در دمای لحیم کاری به سرعت ذوب می شود، بنابراین تا زمانی که مطمئن نشدید می توانید این قسمت از فرآیند را در یک مرحله به پایان برسانید، شروع نکنید.

·         تا حد امکان از حرارت کمتری استفاده کنید و عمدا اما سریع کار کنید تا میزان حرارت اعمال شده را کاهش دهید.

مرحله 5: سوراخ عبوری PCB را بازیابی کنید. یک ابزار سخت با انتهای گرد پیدا کنید، مانند خودکار یا ابزار ساده دیگری. ناحیه ای را که به تازگی لحیم کرده اید فشار دهید و محکم مالش دهید تا مطمئن شوید که نوار مسی به طور ایمن به کل ناحیه پد چسبانده شده است. پس از اعمال گرما به ناحیه، چسب همچنان باید چسبنده باشد.

با استفاده از این تکنیک، می‌توانید محل سوراخ عبوری را شناسایی کنید، سپس می‌توانید آن را با یک گیره کاغذ یا ابزار مشابه دیگری سوراخ کنید.

مرحله 6: قطعه خود را قرار داده و لحیم کنید. اگر تا کنون این مراحل را دنبال کرده‌اید، باید یک PCB داشته باشید که به عملکرد بازیابی شده و آماده دریافت قطعه مورد نظر شما باشد.

از اینجا، لحیم کاری اجزا باید یک فرآیند آشنا باشد. با این حال، مانند قبل، باید تا حد امکان استفاده از گرما را کوتاه نگه دارید. اتصال جدیدی که بین نوار/ پد مسی تازه چسبانده شده و مسیر ایجاد کرده اید ممکن است تا حدودی شکننده باشد.

مرحله 7: نوار اضافی را از ناحیه تعمیر شده جدا کنید. با استفاده از قیچی یا چاقوی کاردستی خود، نوار مسی چسب را به دقت برش دهید تا تعمیر تمام شود. توجه به این نکته مهم است که مفصلی که به تازگی تعمیر کرده اید ممکن است PCB شما را به عملکرد بازگرداند، اما لنت، مسیر و مفصل هرگز به اندازه برد اصلی از نظر ساختاری سالم نخواهند بود. با این وجود، شما چیزی را که بسیاری دیگر آن را به عنوان آشغال کنار می‌گذارند، در نظر گرفته‌اید و به آن روح تازه‌ای بخشیده‌اید.

به غیر از ابزار مناسب به چه چیزهایی نیاز دارید؟

مجموعه ‌ای از مهارت‌های سخت و نرم برای انجام تعمیرات PCB، مهم نیست که چقدر ابتدایی باشد، در اولین تلاش به درستی مورد نیاز است. ابن مهارت ها را می توانید در دوره آموزش تعمیرات برد صورت کامل کسب کنید. همچنین برخی توانایی ها شامل هماهنگی عالی دست و چشم، صبر و توجه به جزئیات و ... نیز تاثیر بسزایی در بالا بردن کیفیت پروسه تعمیر این قطعه الکترونیکی دارد.

شاید مهمترین چیز تمرین، تمرین و تمرین بیشتر باشد. به دست آوردن توانایی تعمیر PCB ها می تواند زمان و تلاش لازم را داشته باشد، اما زمانی که بر این مهارت مسلط شدید، متوجه خواهید شد که علاقه بیشتر و فرصت های اضافی برای کشف تعمیرات الکترونیکی از ساده تا پیچیده را باز می کند.

منبع مقاله : آموزش تعمیرات برد آموزشگاه فن آموزان


تعمیر و نگهداری ساختمان چیست

 

تعمیر و نگهداری ساختمان کلیه فعالیت ها یا کارهای انجام شده در املاک تجاری را پوشش می دهد و با تعمیر و نگهداری املاک که به املاک مسکونی اشاره دارد متفاوت است. خدمات تعمیر و نگهداری ساختمان شامل تمام قسمت های یک ساختمان تجاری است که توسط شرکت های مدیریت ساختمان با کارکنان حرفه ای مدیریت ساختمان انجام می شود. وظایف آنها شامل سیستم های برق، لوله کشی، سیستم های گرمایش و تهویه مطبوع، محوطه سازی، و در صورت لزوم، مخابرات و آسانسور/پله برقی است.
ماموریت تعمیر و نگهداری ساختمان

متخصصان تعمیر و نگهداری ساختمان اطمینان حاصل می کنند که املاک یک محیط کار ایمن، کاربردی و راحت را برای مستاجرین فراهم می کند و مالکان را تضمین می کنند که ارزش ملک بالایی را در سرمایه گذاری خود با کارهای تعمیر و نگهداری روزانه و پیشگیرانه حفظ کنند. قانون استرالیا قوانین و مقرراتی را تعیین می کند تا اطمینان حاصل شود که همه ساختمان ها استانداردهای ایمنی خاصی را رعایت می کنند، اما ساختمان هایی که به خوبی نگهداری می شوند باید از این استانداردها تجاوز کنند.

مالکان و مدیران املاک بر خدمات نگهداری ساختمان نظارت می کنند و ارائه دهندگان خدمات قراردادی و متخصصان تعمیر و نگهداری داخلی را مدیریت می کنند - فعالیت های روزمره بازرسی ساختمان، تعمیر و تعویض تجهیزات در داخل ملک. از روشنایی در پارکینگ ها گرفته تا پریزهای برق در ادارات و تعمیر توالت فرنگی، این خدمات در شبانه روز و معمولاً در پشت صحنه فعالیت مستاجر ارائه می شود.
نقش های تعمیر و نگهداری ساختمان

از آنجایی که تعمیر و نگهداری به مهارت ها و گواهینامه های متنوعی برای انبوه کارهای ضروری نیاز دارد، نقش های مختلف بر اساس خدمات مورد نیاز به مهارت های مختلفی نیاز دارند. این شامل:

    تکنسین های تعمیر و نگهداری: مسئول نگهداری و تعمیرات سیستم های ساختمانی مانند HVAC، برق و لوله کشی هستند.
    نظافتچی ها: کارهای معمول روزانه شامل خدمات نظافتی مانند شستن کف ها، نگهداری از کاشت ها و نمایش های طبیعی، تخلیه زباله ها، تمیز کردن حمام ها است.
    باغبانان: نظارت و انجام کارهای خارج از ساختمان، از جمله حذف زباله و زباله، بریدن چمن و حفظ محوطه سازی.
    ناظران: کار را به نقش های فردی محول کنید و دستورات کاری را برای تکمیل عملکردهای تعمیر و نگهداری ساختمان حفظ کنید.

دسته بندی تعمیر و نگهداری ساختمان

تعمیر و نگهداری معمولی روزانه شامل تعمیرات جزئی، بازرسی و اصلاحات است. هدف اصلی تعمیر و نگهداری روزانه، پیروی از یک برنامه دقیق تعمیر و نگهداری در هر منطقه است. تعمیر و نگهداری روتین نیز پیشگیرانه است و نگرانی های بالقوه را که در طول روال قبل از ایجاد نقص پیدا می شوند، ترمیم می کند.

تعمیر و نگهداری ساختمان معمولی شامل:

    تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای ارائه خدماتی طراحی شده است که آسیب احتمالی و یا خرابی تجهیزات و زیرساخت را پیش بینی می کند. آنها می توانند شامل شامپو کردن فرش ها و اپیلاسیون کف تا تعویض کمربند در سیستم های HVAC و موارد دیگر باشند. با پیروی از دستورالعمل‌های سازنده و برنامه‌های کاری، این فرآیند نگهداری پیشگیرانه تضمین می‌کند که نگرانی‌های احتمالی رخ نمی‌دهد. علاوه بر این، پیش‌بینی‌های هواشناسی زیر اقداماتی را برای جلوگیری و یا از بین بردن مصلحت هر گونه تأثیر برف، باران، موج گرما، و دوره‌های سرما تضمین می‌کند.
    تعمیر و نگهداری اصلاحی کارهای مورد نیاز برای رسیدگی به خرابی و یا خرابی قطعات و یا سیستم ها را پوشش می دهد. جلوگیری از همه آسیب ها یا خرابی ها غیرممکن است. با این حال، برای اطمینان از نگهداری صحیح ساختمان، ناظران تعمیر و نگهداری خوب و مدیران املاک نگرانی‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و خدمه کاری و قطعات یدکی را سازماندهی می‌کنند تا برای تعداد زیادی از موقعیت‌های معمولی آماده باشند.

نحوه مدیریت فرآیند تعمیر و نگهداری ساختمان

اکثر شرکت های برجسته مدیریت دارایی از یک استراتژی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه بر اساس بودجه خود استفاده می کنند و شامل یک سیستم مدیریت نگهداری کامپیوتری (CMMS) می شوند. این سیستم ها راه حل های نرم افزاری هستند که مدیریت عملیات تعمیر و نگهداری را خودکار می کنند. این سیستم ها سوابق مربوط به قطعات، فروشندگان، موجودی، انواع تعمیرات انجام شده، سفارشات خرید و گزارش ها را حفظ می کنند. برخی از آنها عملکردهای زمانبندی را برای نگهداری پیشگیرانه انجام می دهند.

ترکیب این رویکرد دو جانبه برای مدیریت ساختمان، کنترل هزینه‌های نگهداری را تضمین می‌کند، زیرا تعمیرات اضطراری گران قیمت کاهش می‌یابد و بالاترین سطوح ایمنی ساختمان را برای کارگران و مستاجرین تضمین می‌کند.
گواهینامه برای کارگران تعمیر و نگهداری ساختمان

مهارت های متنوع مورد نیاز در تعمیر و نگهداری ساختمان به اندازه انواع کار مورد نیاز متنوع است. در اینجا برخی از گواهینامه های مورد نیاز بر اساس نوع مهارت آورده شده است:

    گواهینامه های برق نیاز به یک دوره کارآموزی 4 ساله، دریافت گواهینامه III الکتروتکنولوژی برق و ارزیابی های مجوز خاص دارد.
    گواهینامه HVAC مشابه گواهینامه برق است. این به شما امکان می دهد تا سیستم های تهویه مطبوع یا تبرید، از جمله کارهای الکتریکی را نصب، نگهداری یا سرویس کنید.
    گواهینامه تعمیر و نگهداری سیستم های ساختمان، لوله کشی، تهویه مطبوع، سیستم های آب و مدیریت انرژی را پوشش می دهد.
    گواهینامه اپراتور ساختمان یک برنامه آموزشی 2 سطحی برای سرپرستان و مدیران تعمیر و نگهداری ساختمان استers.
     گواهینامه تکنسین تعمیر و نگهداری و قابلیت اطمینان گواهینامه ای در سطح پایه است که عملکردهای اساسی تعمیر و نگهداری را پوشش می دهد.

صنایعی که تعمیر و نگهداری ساختمان را انجام می دهند

امکاناتی که بر تعمیر و نگهداری ساختمان تکیه دارند عبارتند از:

     تسهیلات مسکونی چند خانواده: آپارتمان ها، کاندومینیوم ها و واحدهای چند مسکن.
     ساختمان های تجاری: ساختمان های خصوصی، دفاتر، رستوران ها، فروشگاه ها، مراکز خرید، مدارس.
     تأسیسات دولتی: ساختمان‌های دولتی و یا اداره‌شده مانند دفاتر پست، کتابخانه‌ها، تأسیسات نظامی، پلیس، آتش‌نشانی و ساختمان‌های شهری.

تعمیر و نگهداری ساختمان زمانی آسان‌تر می‌شود که به گروهی از متخصصان برای پوشش تمام نیازهای خود تکیه کنید. بسته به تیم مناسب می تواند عامل تعیین کننده در موفقیت املاک سرمایه گذاری تجاری باشد. با گلنکو تماس بگیرید و بیاموزید که چگونه می توانند بهترین خدمات تعمیر و نگهداری ساختمان را به شما ارائه دهند.

منبع: glenco.com.au