سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرجع آموزشی تعمیرکاران برد

هر آنچه که باید در مورد سیستم برق خودرو بدانید

 

در خودروها، به خصوص خودروهای مدرن، انواع قطعات الکترونیکی هستند و به صورت الکتریکی کار می کنند. خب، سیستم‌های شارژ سیستم اصلی الکتریکی در یک وسیله نقلیه هستند که شامل دینام، باتری و تنظیم‌کننده ولتاژ است. این قطعات منبع نیرو برای سایر اجزای الکتریکی خودرو هستند. اگرچه تنظیم کننده های ولتاژ در دینام گنجانده شده است که به عنوان مبدل انرژی عمل می کند. تعداد زیادی قطعات الکتریکی وجود دارد که به سیستم الکتریکی خودرو متکی هستند.

امروز با تعریف، کاربردها، اجزاء، نمودار و عملکرد سیستم برق خودرو، همچنین با مزایا و معایب آن آشنا خواهید شد. بررسی مشکلات مربوط به برق خودرو را به متخصصین و با تجربه ها بسپارید. چرا که اجزای آن قیمت های بالایی دارند و در صورت بروز خطا، خسارت مالی سنگینی می بینید.

تعریف سیستم برق خودرو

سیستم‌های الکتریکی خودرو، دستگاه‌های کنترل‌شده الکتریکی در یک وسیله نقلیه هستند که انرژی را از باتری دریافت می‌کنند و از طریق اجاق گاز به باتری برمی‌گردانند. سیستم شارژ از دینام و باتری تشکیل شده است. این باتری برای تغذیه موتور استارت استفاده می شود و به موتور کمک می کند تا کار کند در حالی که دینام برای شارژ باتری و سایر اجزای الکتریکی خودرو استفاده می شود.

جدای از این شارژ، برخی از وسایل نقلیه خودرویی با احتراق مغناطیسی طراحی شده اند که نیرویی را تولید می کند که شمع جرقه را در محفظه های احتراق نیرو می دهد. همچنین برای تامین انرژی برخی از قطعات الکتریکی استفاده می شود که به صرفه جویی در مصرف باتری کمک می کند. اگرچه برخی از سیستم جرقه زنی به قدرت باتری بستگی دارد.

تمام مدارهای الکتریکی خودروها یا توسط کلید یا رله باز و بسته می شوند و برای جلوگیری از اضافه بار از فیوز استفاده می شود.

کاربردهای سیستم برق خودرو

استفاده اولیه از سیستم الکتریکی تامین انرژی تمام وسایل الکتریکی و الکترونیکی در یک وسیله نقلیه است. از موتور الکتریکی، سنسورها، گیج‌ها، المنت گرمایشی، چراغ‌های جلو، چراغ‌های ترمز و راهنما، رادیو، تلویزیون، سیستم تهویه مطبوع، دمنده‌ها، چراغ‌های داخلی، سیستم یخچال، سیستم جرقه زنی و غیره شروع می‌شود. باتری توسط دینام شارژ می شود.

توجه داشته باشید، هنگامی که موتور در حال کار است، تمام وسایل الکتریکی با قدرت رگولاتور دینام تغذیه می شوند. این به این دلیل است که خروجی دینام بیشتر از جریان باتری در هنگام کارکرد موتور است.

کارکرد

در زیر عملکردهای سیستم الکتریکی خودرو آورده شده است:

·         وظیفه اصلی یک سیستم الکتریکی خودرو، تولید، ذخیره و تامین جریان الکتریکی به دستگاه های الکتریکی مختلف در یک خودرو است.

·         تمام قطعات / اجزای الکتریکی یک وسیله نقلیه را به کار می گیرد.

·         مجدداً، سیستم‌های برق خودرو به نگه داشتن دستگاه‌ها در شرایط کار خوب کمک می‌کنند زیرا می‌توانند برخی از ویژگی‌ها را به دست آورند.

اجزای سیستم الکتریکی خودرو

با اجزای ذکر شده در بالا، بخش های الکتریکی اصلی یک وسیله نقلیه شامل دینام، باتری و رگولاتور است.

مغناطیس

سیستم جرقه زنی مغناطیسی یا مگنتو با تنش بالا، سیستم جرقه زنی است که از مگنتو برای ایجاد ولتاژ بالا برای تولید برق استفاده می کند. برق تولید شده بیشتر برای راه اندازی وسایل نقلیه و سایر اجزای الکتریکی در سیستم استفاده می شود.

 

مگنتو ترکیبی از توزیع کننده و ژنراتور است که به عنوان یک واحد ساخته شده است و آن را از توزیع کننده معمولی که انرژی جرقه بدون ولتاژ خارجی ایجاد می کند متفاوت می کند. یک سری آهنرباهای دوار وجود دارد که میدان الکتریکی را می شکند و باعث ایجاد جریان الکتریکی در سیم پیچ های اولیه سیم پیچ می شود. وقتی شارژ فعلی به سیم پیچ های ثانویه سیم پیچ منتقل می شود، چند برابر می شود. این به این دلیل است که تعداد سیم‌پیچ‌ها در مدار ثانویه در مقایسه با سیم‌پیچ‌های موجود در مدار اولیه، بسیار بیشتر است، که باعث می‌شود مگنتو بار چند برابر شده، جرقه‌ای با ولتاژی بالاتر از سیم‌پیچ‌های اولیه ایجاد کند.

آلترناتور

دینام یکی از بخش های اصلی و اجتناب ناپذیر سیستم شارژ خودرو است زیرا بهترین نقش را ایفا می کند. نیروی الکتریکی که باتری را شارژ می کند از دینام است، اما جریان تولید شده جریان متناوب (AC) است. این توان AC بلافاصله به جریان مستقیم (DC) تبدیل می شود زیرا خودروها از یک سیستم الکتریکی 12 ولت DC استفاده می کنند. باتری خالی به این معنی نیست که مشکلی در آن وجود دارد. فقط به دلیل عدم شارژ، به همین دلیل دینام در صورت روشن نشدن خودرو نیز بررسی می شود.

تنظیم کننده ولتاژ

تنظیم کننده ولتاژ خروجی برق دینام را کنترل می کند. اگرچه این دستگاه اغلب در دینام قرار دارد، زیرا ولتاژ شارژی که دینام تولید می کند را تنظیم می کند. این ولتاژ را بین 13.5 تا 14.5 ولت نگه می دارد تا از قطعات الکتریکی خودرو محافظت کند. در خودروهای مدرنی که از ECU برای حس کردن زمان نیاز به شارژ باتری به عنوان کنترل کننده ولتاژ عرضه شده استفاده می کنند. چراغ هشدار در داشبورد نشان می دهد که مشکلی در سیستم شارژ وجود دارد. اغلب اوقات لامپ هشدار یک دینام معیوب را نشان می دهد و در نتیجه باتری شارژ نمی شود.

باتری

باتری یکی دیگر از اجزای ضروری در سیستم شارژ خودرو است، زیرا به عنوان یک مخزن انرژی الکتریکی عمل می کند. یک موتور استارت مستقیماً به ترمینال مثبت متصل می شود. این به چرخاندن قطعه ای که موتور را روشن می کند کمک می کند. با روشن شدن موتور، دینام مستقیماً باتری را شارژ می کند. باتری همچنین می تواند انرژی اجزای الکتریکی را در زمانی که موتور کار نمی کند تامین کند.

اصلی ترین کار برق خودرو

کار یک سیستم الکتریکی خودرو پیچیده تر است و به راحتی قابل درک است. تمام دستگاه های الکتریکی در یک وسیله نقلیه با سوئیچ ها یا سیستم رله طراحی شده اند که با منبع اصلی انرژی (باتری) همگی نیرو دریافت می کنند. بنابراین، بلافاصله موتور در حال راه اندازی استارت موتور است، که یک وسیله الکتریکی است که انرژی را از باتری دریافت می کند. فرآیند احتراق موتور را روشن نگه می دارد و دینام برای شارژ باتری استفاده می شود. ولتاژ این دینام در زمانی که موتور کار نمی کند کمتر از ولتاژ باتری است. این به این دلیل است که جریان باتری برای تغذیه بارهای خودرو استفاده می شود و نه دینام. آلترناتورها با دیودهایی طراحی شده اند که از عبور جریان به داخل آن جلوگیری می کند.

در شرایطی که موتور در حال کار است، خروجی جریان دینام بیشتر از ولتاژ باتری است. جریان از دینام به بار الکتریکی در خودرو و باتری برای شارژ آن جریان می یابد. به طور معمول، ولتاژ خروجی دینام در هنگام کار موتور بالاتر از ولتاژ باتری است.

متن اصلی مقاله را در لینک منبع آن بخوانید.